Designsprint mandag

Mandags agenda:

  1.     Pilotstudier på Dokk1, undersøgelse af designkonteksten, afgrænsning ift jeres observationer, desk-research og evt interviews.

 

  1.     En beskrivelse af typer af mikro-arrangementer der foregår på DOKK1 (jf ovenstående punkt). I skal vælge en målgruppe, men først når I har set, hvad der er af muligheder. Og I skal kunne dokumentere jeres findings.

Typer af mikroarrangementer

Det første vi startede med i vores proces, var at specificere hvilke typer arrangementer på Dokk1 og hvilke grupper af mennesker der besøger Dokk1. Dette gjorde vi ved hjælp af programbrochuren og arrangementer på Dokk1’ens hjemmeside. Vi fik delt type programmer og aldersgrupper, og det vil kunne ses at nogle overlapper.

     Typer af arrangement

o  Litteratur

Højtlæsning for voksne

Højtlæsning for børn

Ord på vej  

o  Musik og film

Musikquiz på Dokk1

Ord på vej

-Søndagsfilm

o  Debat

Er der arbejde til alle i fremtidens EU?

Den gode snak – hvorfor er den så vigtig?

Temaaften om OCD

o  Kunst

Portrættegning

Grafik

o  Videnskab

Mellem orkaner og klimaændringer

Gør det selv EL

o  IT

Virtuelt reality

Open lab

-Byg en computer

o  International

– Aarhus city welcome

 

o  Sport /spil

Skak

-Bordtennis

     Grupper

o  Babyer

Dig og din baby rytmik

 

o  Børn

-Højtlæsning for børn

-Kursus for ordblinde børn

-Skak

Bordtennis

 

o  Børnefamilier

-Førstehjælp – dig og din baby

Escape-room

 

o  Unge

Ord på vej

Debat: Er der arbejde til alle i fremtidens EU?

-Startmøde for iværksættere

-Aarhus city welcome

Portrættegning

Skak

Bordtennis

o  Voksne

Højtlæsning for voksne

Ord på vej

Debat: Er der arbejde til alle i fremtidens EU?

Startmøde for iværksættere

Aarhus city welcome

Portrættegning

Skak

Bordtennis

o  Pensionist

Ord på vej

Aarhus city welcome

Portrættegning

Skak

o  Handicap (Hæmmede – begrænsede)

Kursus for ordblinde børn

Temaaften om ordblindhed

Temaaften om OCD

Rum:

      Niveau 1

o  Læsesal – Dokk1’s stillerum

o  Hjørnet – udsigt og aktiviteter (eneste sted efter kl.9)

o  Studierum – 6 rum (bookes 2 timer af gangen)

o  Dagligstuen – afslapningsområde – kaffe med

o  Lillesal – Theater, dans og filmvisning (kan bookes)

o  Store sal – Konferencer, foredrag og koncerter (kan bookes)

o  Møderum – Lånes af f.eks. foreninger (workshops, foredrag, møder)

o  Undervisningslokaler

o  Torvet – til at vise hvad der rør sig blandt borgerne og kommunen (interaktive udstillinger mm.)

o  Legepladsen – særlig vægt på at børn med særlige behov eller handicap kan være en del af lejen

 

      Niveau 2

o  Rampen – Indretningen er fleksibel og kan rumme mange forskelligartede aktiviteter

o  Scenetrappen – Fleksibelt oplevelsesområde for børn og familier (Oplæsninger, theater, musik)

o  Pusterummet – Plads til stille leg, spil, højtlæsning, ro og hygge(ingen skærme)

o  Børnelab – Kreativt værksted for børn 4-8 år

o  0-3 år – Udfordrer små børn’s motoriske og sanselige evner

o  Minirampen – Labyrintagtig udformning (familie-og børneområde for lidt ældre børn)

o  Æsken – Et lege-og oplevelsesrum med plads til fysiske udformninger og larmende aktiviteter

o  Pulterkammeret – Stedet hvor børn kan udforske de voksnes barndomsminder

o  Gaming-gaden – Område med spil for familier og børn (op til 12 år)

o  Makersbase – Handler om skabe og bygge

o  Tweens – Hygge og fordybelse i tegneserier og gode bøger

o  Altanen – Arbejde, studie og læseområde

 

(AFGRÆNSNING AF HVAD VI VIL OBSERVERE I MORGEN)

Ved udgangen af dagen præsenterer I ovenstående på bloggen.

 

Målgruppen:

(Menneskelige begrænsninger / særlige behov)

 

– Activities

○ Hvad sker der?

  • Legepladsen (særlig vægt på at børn med særlige behov eller handicap kan være en del af lejen)
  • Mini arrangementer (ordblindhed)

-Hvad laver menneskene?

    • Børn leger
    • Der bliver tilbudt hjælp (både voksne og børn)

 

  • Blender ind (i fællesskabet)

 

– Objects

○ Hvilke artefakter er vigtige?

  • Elevator
  • Ramper
  • Legeplads

○ Hvilken rolle spiller de?

    • Brugervenlighed

 

  • Selvtillid (ikke anderledes)

 

– Interactions

○ Hvorfor interagerer menneskene som de gør?

  • Fordi det er behjælpeligt for dem (i forhold til deres særlige behov)
  • Nemt at interagere med

– People

○ Hvilke mennesker har vi med at gøre?

  • Mennesker med særlige behov

 

○ Hvordan er omgivelserne strukturerede i forhold til den type mennesker der er involveret?

  • Behjælpeligt og imødekommende

 

Feltstudie tirsdag:

 

Hvilke spørgsmål søger i svar på gennem jeres feltstudier?

  • Hvordan er mennesker med særlige behov stillet i Dokk1?

 

Hvilke metoder vil i anvende?

  • Observation
  • Interview
  • Prøve at forstå

 

Hvad vil i observere? Hvor? Hvordan?

  • Legepladsen
  • Brug af hjælpemidler som er tilegnet folk med særlige behov

  • Vi vil observere gennem sanser, se og lytte.

Hvem vil i tale med? Hvad vil i spørge om?

Interview med Dokk1’s medarbejdere

  • Er der ofte besøg af folk med særlige behov?
  • Hvor mange arrangementer arrangerer I med hensyn til folk med særlige behov?
    • Hvem arrangerer dem?
  • Har i evalueringer af kursus som tilgodeser mennesker med særlige behov?
    • Hvis ja, må vi bruge det som materiale?
  • Er legepladsen som tilgodeser børn med særlige behov en succes?
    • Hvad kan den, som netop tilgodeser folk med særlige behov?
  • Er den ofte besøgt?
    • Af hvem?

 

(hvis muligt) interview med en person med særlige behov el. eventuelt forældre

  • Hvordan er dokk1 en hjælp for dig?
  • Deltager du tit i arrangementerne som er behjælpelig for dig?

 

  • Forældre:
    • Hvorfor tager du dit barn med op på Dokk1?
    • Hvad er forskellen på Dokk1 og et andet offentligt rum – hvorfor vælger du lige her

Hvordan vil i dokumentere jeres feltstudier? Hvorfor?

  • Notere interviews
  • (hvis muligt) en beskrivende observation

Hvordan vil i behandle og analysere jeres data?

 

     Hvilke etiske udfordringer er der i forbindelse med jeres feltstudier? Og hvordan kunne i overkomme dem?

Begrænsning af kvantiteten af folk med særlige behov

– kan være et tabu for personer med særlige behov

– Noget data kan være svært at få fat i

– Børn med særlige behov der observeres kan være grænseoverskridende for forældre

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *